• įmonėse, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama Lietuvos Respublikos ir (arba) valstybės narės reguliuojamoje rinkoje;
• bankuose ir Centrinėje kredito unijoje;
• draudimo įmonėse, perdraudimo įmonėse;
• valstybės įmonėse ir (ar) savivaldybės įmonėse, kurių ne mažiau kaip du rodikliai paskutinę finansinių metų dieną ne mažiau kaip 2 finansinius metus iš eilės viršija dydžius, nurodytus Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje, akcinėse bendrovėse ir (ar) uždarosiose akcinėse bendrovėse, kurių akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip 1/2 visų balsų šių bendrovių visuotiniame akcininkų susirinkime, nuosavybės teise priklauso valstybei ir (arba) vienai ar kelioms savivaldybėms ir kurių ne mažiau kaip du rodikliai paskutinę finansinių metų dieną ne mažiau kaip 2 finansinius metus iš eilės viršija dydžius, nurodytus Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje.
Viešojo intereso įmonės, kurios yra įmonių grupės patronuojamosios įmonės, gali nesudaryti audito komiteto, jeigu šioje įmonių grupėje yra sudarytas audito komitetas arba organas, kuris vykdo audito komiteto funkcijoms prilygstančias funkcijas, ir yra laikomasi Audito reglamento 11 straipsnio 1 ir 2 dalyse bei 16 straipsnio 5 dalyje nustatytų reikalavimų.
Viešojo intereso įmonėse, kurios laikomos mažomis ir vidutinėmis įmonėmis ir mažesnės rinkos kapitalizacijos įmonėmis, kaip jos apibrėžtos Vertybinių popierių įstatyme, audito komiteto funkcijas gali atlikti priežiūros organas.
Reikalavimai audito komitetams
Reikalavimus ir sudėtį audito komitetams, sudaromiems viešojo intereso įmonėse, nurodytose Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo 2 straipsnio 39 dalies 1-3 punktuose, taip pat minėto įstatymo 2 straipsnio 39 dalies 9 punkte nurodytos įmonės priskirtinos įstatymo 2 straipsnio 39 dalies 1-3 punktuose nurodytoms įmonėms, nustato Lietuvos bankas. Lietuvos bankas gali nustatyti ir papildomų, nei nurodyta Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatyme, audito komiteto pareigų. Lietuvos banko valdybos 2017 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 03-14 „Dėl Reikalavimų audito komitetams aprašo patvirtinimo“ patvirtintas Reikalavimų audito komitetams aprašas, kuriame nustatyti reikalavimai audito komitetams, jų sudėtis bei papildomos pareigos.
Reikalavimus ir sudėtį audito komitetams, sudaromiems viešojo intereso įmonėse, nurodytose Finansinių ataskaitų audito įstatymo ir kitų užtikrinimo paslaugų 2 straipsnio 39 dalies 9 punkte, nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. gegužės 24 d. nutarimu Nr. 383 „Dėl Reikalavimų audito komitetams valstybės valdomose įmonėse ir savivaldybių valdomose įmonėse aprašo patvirtinimo“ patvirtintas Reikalavimų audito komitetams valstybės valdomose įmonėse ir savivaldybių valdomose įmonėse aprašas, kuriame nustatyti reikalavimai audito komitetams ir jų sudėtis.
Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo 58 straipsnio 3 dalyje nustatytos šios audito komiteto pareigos:
1) informuoti audituojamos įmonės vadovą ar priežiūros organą apie finansinių ataskaitų audito ir (arba) tvarumo atskaitomybės užtikrinimo rezultatus ir paaiškinti, kaip finansinių ataskaitų auditas ir (arba) tvarumo atskaitomybės užtikrinimas prisidėjo prie finansinių ataskaitų ir (arba) informacijos tvarumo klausimais patikimumo ir koks buvo audito komiteto vaidmuo tai atliekant;
2) stebėti finansinės atskaitomybės ir (arba) tvarumo atskaitomybės procesus, reikalingus finansinėms ataskaitoms ir vadovybės ataskaitoje teikiamai informacijai tvarumo klausimais parengti pagal Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymą ES elektroninio ataskaitų teikimo formatu, įmonės procesus, kuriuos ji taiko rinkdama ir teikdama informaciją tvarumo klausimais pagal Europos tvarumo atskaitomybės standartus, taip pat teikti rekomendacijas ar pasiūlymus dėl procesų patikimumo;
3) stebėti įmonės vidaus kokybės kontrolės ir rizikos valdymo sistemų, turinčių įtakos audituojamos įmonės finansinei atskaitomybei ir (arba) tvarumo atskaitomybei, įskaitant procesą, reikalingą vadovybės ataskaitai, kurioje turi būti pateikta informacija tvarumo klausimais, parengti pagal Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymą ES elektroninio ataskaitų teikimo formatu, įmonės vidaus kokybės kontrolės ir rizikos valdymo sistemų, skirtų korupcijos, užsienio pareigūnų papirkimo sudarant tarptautinius sandorius, pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijai, veiksmingumą, taip pat vidaus audito veiksmingumą, nepažeidžiant vidaus audito nepriklausomumo;
4) stebėti metinių finansinių ataskaitų ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditą ir (arba) metinės ir konsoliduotosios tvarumo atskaitomybės užtikrinimą, ypač atkreipiant dėmesį į audito atlikimą ir (arba) užtikrinimo paslaugų suteikimą, atsižvelgiant į Įstaigos tikrinimo metu nustatytus finansinių ataskaitų audito ir (arba) tvarumo atskaitomybės užtikrinimo trūkumus ir padarytas išvadas pagal Audito reglamento 26 straipsnio 6 dalį;
5) peržiūrėti ir stebėti auditorių ar audito įmonių arba nepriklausomų užtikrinimo paslaugų teikėjų nepriklausomumą pagal Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 3 punkte, 7–13 straipsniuose ir Audito reglamento 6 straipsnyje nustatytus reikalavimus, ypač dėl ne audito paslaugų teikimo audituojamai įmonei pagal Audito reglamento 5 straipsnio nuostatas tinkamumo;
6) kai planuojamas atlikti finansinių ataskaitų auditas, atsakyti už auditoriaus (auditorių) arba audito įmonės (įmonių) atrankos procedūros atlikimą ir rekomendacijos, kurį (kuriuos) auditorių (auditorius) arba audito įmonę (įmones) paskirti, pateikimą pagal Audito reglamento 16 straipsnį, išskyrus atvejus, kai taikomos Audito reglamento 16 straipsnio 8 dalies nuostatos.
Taip pat remiantis Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo 58 straipsnio 5 dalimi Lietuvos bankas, atlikdamas Lietuvos banko įstatyme jam pavestas funkcijas, gali nustatyti papildomas audito komiteto pareigas. Šios pareigos nustatytos Reikalavimų audito komitetams apraše.
Audito komitetų darbo organizavimo rekomendacijos
Europos Sąjungos audito reforma išplėtė audito komitetų pareigas ir atsakomybę užtikrinant, kad atliekamas finansinių ataskaitų auditas būtų kokybiškas. Audito srities reglamentavimas, toks kaip Audito Reglamentas, Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymas, audito komitetams numatė svarbų, aktyvų vaidmenį tiek tiesiogiai dalyvauti paskiriant auditorių ir audito įmonę, stebėti audito atlikimą ir auditoriaus nepriklausomumą, tiek stebėti viešojo intereso įmonės finansinės atskaitomybės procesą, vidaus kontrolę ir kt.
Įvertinus esamą situaciją Lietuvoje, sukauptą patirtį įgyvendinant auditorių ir audito įmonių viešąją priežiūrą, bendradarbiavimą su audito komitetais, bei siekiant efektyvesnio audito komitetų darbo, AVNT parengė Audito komitetų darbo organizavimo rekomendacijos, skirtas viešojo intereso įmonių audito komitetams.
Šiose Audito komitetų darbo organizavimo rekomendacijose aptariami efektyvios, aktyvios ir skaidrios audito komiteto veiklos klausimai, pateikiamos praktinės rekomendacijos.
• Viešojo intereso įmonių audito komitetų darbo organizavimo rekomendacijos
• 1 priedas. Audito komiteto narių kompetencijos matrica
Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos rengia susitikimus su viešojo intereso įmonių audito komitetais, kurių metu dalintasi patirtimi, gerąją praktika, aptarti aktualūs klausimai ir iššūkiai.
Kviečiame susipažinti su susitikimų metu rengtų pristatymų medžiaga:
2023 m. gruodžio 14 d., 2024 m. sausio 18 d. susitikimai
• 1 tema. Reikšmingumas planuojant ir atliekant finansinių ataskaitų auditą
• 2 tema. Finansinių ataskaitų audito įstatymo ir kitų teisės aktų numatomi pakeitimai, atsižvelgiant į Tvarumo direktyvos nuostatas
• 3 tema. Viešojo intereso įmonių audito komitetų darbo organizavimo rekomendacijos
2025 m. sausio 16 d. susitikimas
• 1 tema. Dažniausiai nustatomos klaidos finansinių ataskaitų auditų tikrinimų metu
• 2 tema. Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo pakeitimai nuo 2024 m. liepos 1 d.
Atnaujinimo data: 2025-01-21